Medeltidsgarderoben - Den blå klänningen

Detta är min första klänning jag sytt. När jag planerade klänningen så ville jag ha en väldigt enkel sådan och jag visste att den skulle vara marinblå. Slutresultatet? Inte så enkel. 

I och med att detta var min första klänning så har jag gjort en hel del fel med den som jag sedan försökt rätta till i efterhand att jag upptäckt dem och lärt mig vad som egentligen är rätt. Till exempel varken tvättade jag tyget eller zick zackade jag kanterna innan jag började sy. Både över och underklänning är i linne. Jag hade mycket jobb efter Medeltidsveckan 2015. 

Inte heller hade jag en tanke på om klänningen skulle bli historiskt korrekt eller ej, jag bara körde. Nu i efterhand är jag ju dock väldigt sugen på att sy om hela klänningen i ylle, dels för att hk-nörden i mig skriker lite för att överklänningen är i linne men också pga snörningen i sidorna. Den tar lång tid och den håller inte så bra heller. Hade jag sytt om klänningen så hade jag gjort snörning i bara en sida i stället för båda som det är nu och sedan gjort en spiralsnörning i stället för en vanlig snörning. Men så länge denna klänningen håller ihop så kommer jag ta hand om och använda den.

Tygerna till klänningen har jag köpt på Skroten i Kinna och mönstret jag använt mig av var Figurskuren klänning med klockärm ifrån Sophias Atélje. Värt att nämna är att vill man börja med att sy ett historiskt korrekt plagg så bör man inte utgå ifrån detta mönstret. Tips är att gå med i Vi som syr medeltidskläder på Facebook, i den gruppen finns det många kunniga människor som mer än gärna förklarar och hjälper till med ens syende. :)

Bilderna i inlägget är fotade av min vän Amanda.

5 kommentarer
Molly Wiström

Oh my god vad snyggt!

Svar: Åh tack så jättemycket Molly! :D
Isabella Berger

Rebecca

bilden till vänster längst ner är magisk.

Svar: Tack så mycket! :D
Isabella Berger

Emma Vrede Svensson

Den är så himla, himla fin verkligen!

Svar: Åh tack snälla! :D
Isabella Berger

Flisan

Fina bilder :D

Isabella

Så duktig du är!! Den är ju magisk :)

Svar: Tack så mycket! :D
Isabella Berger